سقایی (1392)، تحليلي بر تاثير صنعت حمل و نقل هوايي بر توسعه گردشگري مذهبي داشت. ر حال حاضر با توجه به اهميت فرودگاهها در جابجايي مسافران و در گير بودن مسائل اقتصادي، صنعتي، گردشگري و... در اين صنعت ضرورت دارد به بررسي نقش فرودگاه ها در تسريع فعاليتهاي فوق پرداخته شود. بدين منظور در اين مقاله با استفاده از اطلاعات مربوط به تعداد مسافران هوايي داخلي ورودي و خروجي ماهيانه فرودگاه مشهد (از 13 شهر که داراي پرواز برنامه اي بوده اند) طي سالهاي 85-1380، رتبه بندي فعاليتهاي اقتصادي و صنعتي شهرهاي مذکور، تعداد گردشگران واردشده به فرودگاه مشهدو با کاربرد مدلهاي جاذبه، رگرسيون و سري زماني و نرم افزار Spss و Itsm به تحليل نقش عامل فاصله درتقاضاي سفرهوايي به مشهد (مدل جاذبه)، تاثير فعاليتهاي اقتصادي، صنعتي و گردشگري در تقاضاي سفر هوايي به مشهد (مدل رگرسيون)، و پيش بيني تعدادمسافران ورودي و خروجي مشهد طي سالهاي 1393-1389 (مدل سريي زماني) پرداخته شده است. نتيجه تحليل فوق مشخص مي کند مهمترين عوامل موثر در تقاضاي سفرهاي هوايي به شهر مشهد طي سال هاي فوق عامل فاصله بين مشهد و ساير شهر هايي که طي سالهاي فوق به مشهد پرواز داشته اند و فعاليت گردشگري بوده است.
صادقی و عباسی (1394)، بررسي زير ساختهاي صنعت گردشگري و پتانسيل هاي موجود بر توسعه توريسم تبريز پرداختند. در این مقاله، با هدف یافتن پاسخ به این سوال که چه عامل یا عواملی باعث شده است که با توجه به پتانسیل های جذب توریسم در تبریز موانعی بر توسعه گردشگری شده است. گردشگری در ایران موفقیت کمی داشته و این ناکامی بدلیل نپرداختن بطورجدی به موضوع زیر ساخت های گردشگری می باشد. ایجاد هرگونه تحول و استاندارد سازی خدمات درگردشگری ایران نیازمند انجام مطالعات تطبیقی و کسب آگاهی از تجربیات دیگر کشورهای موفق دنیا است که می تواند کمک شایانی به فعاالن این عرصه کند. یکی از راه های توسعه گردشگری که دراین مقاله توجه به بررسی زیرساخت های صنعت گردشگری می باشد تا بتوانیم زمینه های رشد اقتصادی و رفاه مردم را آماده سازیم.